100 jaar Frans Muthert #8: de geschiedenis wordt nog steeds geschreven
Na 2010 neemt de belangstelling voor whisky sterk toe. Maar het midden- en kleinbedrijf merkt in deze jaren dat de handel ook steeds vaker via internet gaat verlopen. Aeilke Muthert beraamt zich met zijn familie over deze ontwikkelingen. De winkelverkoop loopt goed, maar hoe zal het winkellandschap in de toekomst eruit zien? In zijn jonge zonen Tom-Roderick en Maurits vindt hij de juiste gesprekspartners uit de `nieuwe generatie´. Beiden zijn in de slijterij opgegroeid en hebben in vakanties, weekenden en op beurzen het vak van nabij leren kennen. Tom-Roderick helpt al tijdens zijn studie met het voorbereiden van proeverijen, zowel van wijn, whisky als ander gedistilleerd. Hij schrijft ook menu´s die passen bij de wijnen en dat slaat bij veel klanten aan. Ook zijn broer Maurits is op zaterdagen tijdens zijn studie volop in de zaak werkzaam. En ze zijn beiden thuis in de wereld van internet… Maar ook jonge oud- medewerkers, die in hun studietijd werkzaam waren in het bedrijf, brainstormen regelmatig mee. Samen met hen besluit Aeilke de `online´ verkoop van whisky gestalte te gaan geven, vanuit dezelfde, klantvriendelijke filosofie als `offline´ in de winkel.
In februari 2013 wordt door de familie Muthert een nieuwe, dynamische whisky-webwinkel gelanceerd, die als naam `Dramtime´ krijgt. `Dram´ staat in whisky-kringen bekend als een bepaalde hoeveelheid, `een beetje of een bodempje´, whisky in het glas. Onder deze naam is de whisky-collectie van slijterij Muthert nu ook via internet toegankelijk. Het `Dramtime-team´ zorgt vanaf dan voor een webwinkel met proefnotities, achtergronden, whisky-nieuws en snelle informatievoorziening bij de komst van nieuwe releases. Met `blogs´ worden klanten op de hoogte gehouden van recente ontwikkelingen, exclusieve aanbiedingen en speciale bottelingen. En dat is nodig ook. Want bijna elke dag komen er wel weer nieuwe whisky´s aan de Schoolstraat binnen… Maar het gaat ook in de webshop niet puur om het verkopen alleen. Voor de whisky-liefhebbers is de site vooral een prettige manier om op een snelle en gemakkelijke wijze van alles rondom whisky op de hoogte te zijn. Verteld door de kenners. Net als bij een bezoek aan de winkel zelf.
De frisse aanpak trekt ook nieuwe, jonge doelgroepen van heinde en verre aan. Met `Dramtime´ loopt ook de vierde generatie Muthert voorop. “We willen alles zoveel mogelijk in eigen handen houden”, vertelt Aeilke. “Het is al snel een heel dynamisch onderdeel van ons familiebedrijf geworden. We denken en werken vanuit `Dramtime´ zowel nationaal als internationaal. We hebben een nieuwsbrief die in verschillende talen de wereld over gaat, we organiseren proeverijen en staan op diverse beurzen. Onze whisky´s versturen we inmiddels over de hele wereld. Zo kunnen we de klanten van onze collectie van pakweg 1.800 whisky´s en alle whisky-ontwikkelingen op de hoogte houden. En dat op een hele frisse, vernieuwende wijze.”
Inmiddels is de winkel al een aantal keren grondig opnieuw ingericht om het alsmaar toenemende whisky (en ook rum) assortiment een plek te geven en is in 2016 het Ardbeg Embassy schap verworven. Jaarlijks worden vele proeverijen en whisky evenementen georganiseerd met buitenlandse gasten en alweer 4 jaar is Muthert breed vertegenwoordigd op het Whisky Festival Noord Nederland.
Restauratie voorgevel, augustus 2018
De stand op het Whisky Festival Noord Nederland, Maart 2018.
4e generatie Tom-Roderick Muthert houdt zich er sinds juni 2017 fulltime mee bezig en met nieuwe concepten ………….